Motor Yağı
Motosiklet ve otomobil yağı genellikle farklıdır.
"Motor yağı motorun kanıdır" der ustamız. Düzenli olarak yağlanan motor size harcadığınız yağ parasının çok çok üstünde yedek parça ve işçilik tasarrufu sağlar. Hobi endurocuları için her pazar 3-4 saat biniyorsanız, sertliğinize göre 2-4 haftada bir motor yağını değiştiriniz. Yarışıyorsanız her binişten sonra değiştirmeniz gerekmektedir. Zaten enduroların yağ kapasitesi çok az olduğu için aşırı masraflı bir iş değildir.
İki yağ değişminde bir filtrenizi de değiştiriniz.
Yağın numarası :
Motor yağı olarak yarı sentetik veya tam sentetik yağları kullanın. Yağın numarası (5W40 gibi) için motosikletinizin kitapçığına ve ustanıza danışınız. Kötü yağ kullanmanız sübaplarınızın ve pistonunuzun ömrünü önemli ölçüde kısaltacaktır. Yazın kalın, kışın ince yağa geçilebilir, fakat bu konu daha çok şehir motorları için olan birşey. Enduro hep sıcak çalışıp, üstüne üstlük genelde ince yağa ihtiyaç duyar. Bunun sonucu sürtünmeler azalır vs. Enduro işinde genelde :
10w30 çok ince yağ. Çok sıcak havada sorun çıkartabilir.
10w40 normal bir yağ.
20w50 ise kalın yağ. Motor soğukken zor akar, ama çok sıcak mevsimlerde faydalı.
Yağın Markası ve tipi (yani fiyatı):
"Castrol GPS motosiklet" : yarı-sentetik
"Mobil 1 Motosiklet" : tam-sentetik
Repsol
Motorex
Diğer markalar...
Marka önemli değil, önemli olan yağın tipi :
Tam sentetik : yağın içindeki moleküller çok uzun zincirli demek. Yani uzun süre bu zincirler kırılıp kısalmaz, ve yağ kayganlığını korur.
Yarı sentetik : Moleküller biraz daha kısa demek. Sık yağ değiştiriyorsanız bu iyidir. Çünkü genelde enduro motorun yağı kayganlığını kaybetmesinden değil, motordan çıkan çapaklardan isten vs. dolayı değişir sık sık.
Mineral yağ : Bu da bildiğinz petrolden elde edilen yağ. Halis petrol atığı. Uzun süre gitmez. Kullanmayın.
Peki otomobil ve motosiklet yağı niçin farklıdır? Çok eskiden, herhalde 1970'lere kadar, otomobil ve motosiklet yağları aynı imiş. Fakat sonra otomobil yağları iyice kayganlaşıp, sürtünmesi az hale gelmiş. Fakat bu durum ıslak balatalı (Motosiklet debriyajı yağ içindedir) motosikletlerin debriyajlarında kaymaya yol açmış. O tarihten sonra motosiklet yağları bu kayganlaştırıcı olmayan nesil yağlarda kalmışlar. Yağ kutusuna bakınca üzerinde API SL falan yazar. Bunlar API SF, SG, SH diye gidermiş. Harfler arttıkça daha kayfan olurmuş. Motosiklet yağları AP SL olabilir en fazla. Yukarıda markası verilen yağların "Motosiklet" için olanları hep o sınıf. Ama bu demek değil ki yağ kötü yağ. Eğer yarı-sentetik veya tam sentetik kullanırsanız çok iyi yağlar hepsi.
Şimdi başka bir hikaye var. Bazı motorlarda, örneğin Honda CRF250 ve CRF450, şanzıman ve motor yağları ayrı deliklerden konuyor. Bu durumda şanzımana belirtilen şanzıman yağını, motor kısmına ise istediğiniz yağı koyarsınız deriz ama orada da çok uçmamak lazım. Araba teknolojisi de çok hızlı değişiyor. Kitap ne diyorsa onu koyun.
Her sürüşten sonra motorun yağ eksiltmesini kontrol edin. Her motorun bir yağ eksiltme huyu vardır. Bazı seviyelerde yağ çubuğundan gözlenemez, bazı seviyelerde çokmuş gibi gelir. Sürekli takip ederek motorunuzun sağlığını takip edin. Toplam yağ kapasitesinin %10-%15'i kadar eksiltme kabul edilebilir bir seviyedir.
Yağ çubuğu her motosikletin alengirlidi. Bazı yağ çubukları kapağa takılı olur. Japon motorlarında vidalamadan sokup çıkartırsınız. Bazı markalarda pencere vardır. Motoru dik tutmak lazımdır. Bazı modellerde çubuğu sokup çıkarırken yağ sıyrılır vs. çok dertli iş yani Her yeni model aldığınızda birkaç ay böyle debelenerek geçer. Şu aşağıdaki çubuğun ii çizgisinin arasında olmalı yağ seviyesi. Altında olursa motor yağ eksiltmiş demek. Üstünde olursa çok fazla yağ var demek, yüksek devirde içeride basıncı artar contaları patlatabilir. Genelde motor soğukken bakarız önce, üreticiler soğuk motora göre yaparlar. Sonra motoru ısıtıp yine bakarız ki mola verdiğimizde, motor sıcakken yağın normal seviyesi nerede olduğunu öğrenelim diye.
16 Temmuz 2013 Salı
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Ktm exc-f six days 2017 model almayı dusunuyorum . Bazen doğayı turlamak icin bazende Normal arazi sartlarinda kullanmayi istiyorum . Bunun bana aylık butcesi ne kadara cıkar . Aylik kac tl butce ayirmam lazim bakimlari icim . yedek parca bulmakda zorlanirmiyim . Tesekkurler
YanıtlaSil